Magazín

Blesk.cz: Až 2 miliony napálených klientů životního pojištění: „Zlodějské“ provize z vašich splátek!

4. dubna 2023

Mít investiční životní pojištění vypadá jako terno: jste pojištěni, zároveň si spoříte a ještě si můžete 12 000 Kč ročně odečíst z daní. Realita je však často jiná. Roky jen o peníze přicházíte. A ne o stovky, ale tisíce!

Jak je to možné? Může za to vysoká provize prodejcům pojištění, která činila až 200 % roční splátky, tedy dva roky té nejběžnější! A odměna se samozřejmě započítává na účet klienta. Každoměsíční platbu na investiční životní pojištění tak neinvestujete do sebe, ale mizí ve chřtánu bankovní instituce. Zvlášť, když jste se »svým« poradcem smlouvu ještě časem upravovali podle jeho tvrzení k lepšímu.

Podívejte se na dva modelové příklady, které pojišťovny svým klientům nabízely.

Příklad 1

  • Měsíční spoření: 2000 Kč + 5% roční idexace (nárůst splátky)
  • Délka smlouvy: 33 let
  • Předpokládaný výnos: 6 %

Přestože v prvních dvou letech pojišťovně zaplatíte celkem 49 200 Kč, v případě předčasného ukončení smlouvy (odkupného) nedostanete za tuto dobu ani korunu. Vše, co jste poslali, »sežerou« poplatky. A tak to pokračuje i dál. Sice pojišťovna slibuje šestiprocentní výnos, když byste však ukončili smlouvu po čtyřech letech, také neuvidíte všechny své peníze. Pošlete 103 443 Kč, odkupné je ale 94 568 Kč.

Příklad 2

  • Měsíční spoření: 1000 Kč
  • Délka smlouvy: 42 let
  • Předpokládaný výnos: 6 %

Druhý příklad, situace obdobná. Přestože zaplatíte první rok 12 tisíc, pokud smlouvu ukončíte, nedostanete ani kačku. Vše jde na poplatky. Ty vám také »schramstnou« hromadu peněz, když budete chtít ukončit smlouvu do 10 let od podpisu. Například za pět let zaplatíte 60 000 Kč, odkup je ale pouhých 44 209 Kč.

Místo 30 let v průměru jen 5!

Průměrná délka investičního životního pojištění je u nás přibližně pět let, přitom principiálně jsou tyto produkty a smlouvy koncipovány na období mezi 20 až 30 roky. Odkupné, tedy částka, kterou klient dostane od pojišťovny zpět při předčasné výpovědi, pak samo sebou nedosahuje ani částky, kterou klient do systému vložil,“ uvádí ekonom a poslanec za ANO Patrik Nacher v knize Konec finančních negramotů v Čechách.

A právě toto je problém, na kterém prodejci pojištění také vydělávali. Nabídli a prodali smlouvu a od pojišťovny inkasovali vysokou provizi. Často po dvou až pěti letech (po dvou letech končilo takzvané storno období, po které musel poradce provizi v případě rušení smlouvy vrátit) přišli za klientem s nabídkou, že smlouvu upraví. Když souhlasil, uzavřeli novou, dostali opět provizi a pojištěný se dostal znovu na počátek, kdy je případné odbytné při zrušení smlouvy nulové či minimální.

Mám smlouvu s »problémem«?

Problematické smlouvy investičního životního pojištění byly uzavírány v letech 2004 až 2014 a podle jednoho z poškozených klientů Jiřího Chvojky se to týká všech pojišťoven. Je jich na dva miliony!

„U České pojišťovny je problém v tom, že si s klienty nesjednala poplatky. Až když začali ukončovat smlouvy, tak zjistili, že poplatky měsíčně činí 20 až 30 procent, takže to nikdy nemůže být zisková věc. U pojišťovny Axa se zase zjistilo, že nešlo o pojištění, protože plnění v případě smrti bylo ve výši nula, nebo třeba jen deset tisíc,“ popsal případy, o nichž již rozhodl finanční arbitr.

Jeden už řešil i soud. „U Pojišťovny České spořitelny pravomocně rozhodl, že smluvní podmínky neobsahovaly přehled nákladů, takže zase klienti nevěděli, jaké poplatky zaplatí,“ doplnil Chvojka.

Video: Jaké novinky nás čekají v oblasti pojištění a investic?

Kontaktujte nás

Rychlý kontakt